1

Súvis medzi spánkom a imunitou

 

Už ste zažili niekoľko bezsenných nocí a následne ste prechladli či ochoreli? Ak áno, máte to z prvej ruky – už viete, aký dôležitý je spánok pre váš imunitný systém a čo sa stane, keď telu nedoprajete toľko odpočinku, koľko potrebuje. Vaše telo potrebuje spánok, aby zostalo v požadovanej kondícii na boj s infekčnými chorobami.

 

Ako spánok ovplyvňuje váš imunitný systém

Dôvod, prečo nedostatok spánku oslabuje imunitu, je ten, že zvyšujete náchylnosť organizmu na infekciu. Vzťah medzi imunitným/endokrinným systémom tela a spánkom je považovaný za obojsmerný (podľa článku publikovaného v časopise Journal of Immunology Research). Jednoducho povedané, ak nespíte dostatočne dlho, môžete tým zmeniť imunitnú reakciu tela. Keď spíte kvalitne a dostatočne dlho, imunitný systém tým posilníte.

 

Keď trpíte vírusovou, bakteriálnou alebo parazitickou infekciou, je pravdepodobnejšie, že budete trpieť aj poruchami spánku, pretože cudzie patogény môžu meniť mozgové systémy, ktoré vás pripravujú na spánok, a narušiť kvalitu spánku.

 

Pri boji s vírusmi a eliminácii patogénov aktivuje vaše telo imunitný systém na „vyššie otáčky“, pričom vynakladá veľké množstvo energie. To znamená, že má menej energie na iné telesné procesy. Viac spánku počas ochorenia je mimoriadne dôležitým atribútom pri liečbe tela a šetrení energie na boj s ochorením.

 

Ako spánok ovplyvňuje imunitu

Spánok je základnou súčasťou budovania imunitného systému tela a zabezpečenia maximálnej funkčnosti tela. Keď má naše telo spánkový deficit, je pravdepodobnejšie, že ochoriete, pretože bunky, ktoré bojujú proti ochoreniu, nefungujú na 100 percent. Okrem toho sa v takomto stave negenerujú protilátky a bunky, ktoré bojujú s infekciami a ktoré vám pomáhajú ostať zdraví.1

 

Nedostatok spánku zvyšuje riziko ochorenia

Keď nespíte dostatočne, zvyšujete tým riziko nachladnutia alebo vírusového ochorenia. Jedna štúdia v časopise SLEEP zistila, že osoby, ktoré vykazovali kratšie trvanie spánku, boli náchylnejšie na nachladnutie, keď boli v rámci štúdie vystavené pôsobeniu vírusu. Účastníci štúdie, ktorí spali menej než 5 hodín za noc alebo od 5 do 6 hodín, boli ohrození vyšším rizikom nachladnutia než osoby, ktoré spali dlhšie než 7 hodín za noc.

 

Pre imunitný systém je dôležitá aj kvalita spánku

Pokiaľ ide o účinnosť boja vášho tela proti vírusom, nejde iba o počet hodín, ktoré v posteli strávite – štúdie zistili, že v boji proti prechladnutiu je kvalita spánku rovnako dôležitá ako jeho dĺžka. Štúdia publikovaná v časopise Archives of Internal Medicine zistila, že účastníci s účinnosťou nižšou než 92 percent (t. j. koľko času strávili v posteli a koľko skutočne spali) boli viac než päťkrát náchylnejší na nachladnutie než osoby, ktoré prespali 98 percent času stráveného v posteli. Táto štúdia zistila aj fakt, že osoby, ktoré spali menej než 7 hodín, boli takmer trikrát náchylnejšie na nachladnutie než osoby, ktoré spali viac než 8 hodín.

 

Keď sa v boji proti infekčným ochoreniam chcete posilniť, jednou z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť, je spať tak dlho, ako to vaše telo potrebuje.

 

1 https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/expert-answers/lack-of-sleep/faq-20057757

Naša lokalita sa najlepšie zobrazuje v najnovšej verzii prehľadávača Microsoft Edge, Google Chrome alebo Firefox.