1

Čo nejesť pri dojčení?

Maličký stravník je veľmi citlivý. Niektoré potraviny, ktoré dospelí ľudia zvládnu bez väčších komplikácií stráviť, môžu cez materské mlieko spôsobiť bábätku nadmernú plynatosť a následné bolesti bruška. Niektoré ďalšie zložky potravy zase môžu spôsobiť iné problémy. Aké sú teda potraviny nevhodné pri dojčení? Čo dojčenie a alkohol? A skutočne je fajčenie pri dojčení také škodlivé?

Dve zásady bezpečného dojčenia hneď na začiatok


Než sa pustíme do toho, čo nejesť pri dojčení, povedzme si dve najdôležitejšie zásady. Ak ich budete dodržiavať, a do toho ešte zapojíte svoj materský inštinkt a sedliacky rozum, je veľmi nepravdepodobné, že by ste svojmu pokladu akokoľvek ublížili.

 

1. Zásada – Čím je menšie, tým je citlivejšie

 

Po narodení a v období prvých týždňov života sa skutočne snažte dodržiavať všetky pravidlá správneho stravovania pri dojčení. Odpustite si preto jedlá, ktoré nafukujú, korenené či inak problematické. Asi v polovici druhého mesiaca života vášho malého uzlíčka šťastia skúste do jedálneho lístka pomaly pridávať aj potraviny, na ktoré ste boli zvyknutá a chutia vám. Postupne skúšajte, ktoré potraviny vášmu dieťatku vadia. Každý sme iný a i každé bábätko je iné. Takže to, čo niektorému vadí, môže iné bez problémov prijať.

 

2. Zásada – Čo škodí vám, škodí aj dieťatku

 

Je to takto jednoduché. Každému človeku prospieva zdravá a pestrá strava, alkohol len s mierou a nefajčiarstvo. Pre bábätká to platí niekoľkonásobne. Určite preto dbajte na pestrý a zdravý jedálny lístok a úplne sa vyhnite alkoholu a cigaretám. Občasný pohárik vína po nadojčení dieťaťa sa snáď dá ešte ospravedlniť, vášeň pre fajčenie je ale pre vaše bábätko skutočne nebezpečná. Aj keď je pre fajčiarky veľmi náročné nefajčiť v období tehotenstva a dojčenia, pre zdravie dieťatka je to kľúčové. Nikotín pri dojčení totiž spôsobuje, že je laktácia spomalená, teda mlieka je menej. Navyše fajčenie ovplyvňuje aj chuť mlieka a niektoré bábätká dokonca odmietnu také materské mlieko piť. Deti dojčené fajčiarkami potom zle prospievajú.

Nevhodné potraviny a nápoje pri dojčení


Nič neplatí dogmaticky a ako už bolo spomínané, mnoho potravín, o ktorých sa tvrdí, že pri dojčení vadia, vášmu bábätku vôbec vadiť nemusí. Než to však začnete skúšať, tak v prvých týždňoch života, keď je bábätko veľmi citlivé, sa niektorým potravinám skutočne vyhnite. 

 

Veľmi aromatické chute

Dostali ste chuť na citrusové plody, cudzokrajné orechy, korenie, ostré jedlá či chuťovo výrazné jahody? Tieto pochúťky si raz zase doprajete, ale pri dojčení sa im skôr vyhnite. Ide o časté alergény a dráždivé potraviny, ktoré by bruško bábätka nemuselo privítať s nadšením.

 

Potraviny a nápoje, čo vás nabijú

Počas obdobia dojčenia býva mamička často vyčerpaná. Logickým riešením sa potom môže zdať vypitie šálky kávy a konzumácia čokolády, pretože oboje obsahuje kofeín. Aj keď energiu zúfalo potrebujete, kofeín sa pri dojčení neodporúča. Všetko, čo dostanete do tela, sa po vypití materského mlieka dostane aj do krvného obehu bábätka. Kofeín potom v malom telíčku môže spôsobiť nepokoj, ktorý často vyústi až do nespavosti. A keď nebude spinkať bábätko, tak sa nevyspí ani mamička.

 

Sladké nepotrebujete, stačí sladké bábätko 

Dojčiaca mamička potrebuje veľa vápnika. Ak ho v tele nie je dostatok zo stravy, tak sa vápnik berie z kostnej zásoby mamičky tak, aby dieťatku v mlieku nič nechýbalo. Nedostatok vápnika sa potom môže u mamičky prejaviť zhoršenou kvalitou vlasov a pleti, kazivosťou zubov a tiež únavou. Ak má k tomu mamička ešte rada sladké, problém zhorší. Telo totiž pri spracovávaní cukru spotrebováva vápnik. Z tohto dôvodu sa dojčiacim mamičkám neodporúča konzumácia bieleho cukru. Ak si mamička bude chcieť osladiť život, potom odporúčame ovocie, med, stéviu, ale najmä pohľad na sladké bábätko. 

 

„Éčka“ neprospievajú nikomu, nie to ešte tým najmenším

Konzervačné látky a takzvané „éčka“ nie sú vhodnou súčasťou stravy dojčiacej ženy. Bábätkách totiž môžu spôsobovať alergie a ekzémy. Dojčiacim mamičkám sa preto odporúča konzumovať čerstvé potraviny a vyhnúť sa polotovarom.

 

„Éčka“ nevhodné pre ženy, ktoré dojčia:

glutamáty – E 620, E 621, E 622, E 623, E 624, E 625  

dusičnany a dusitany – E 249, E 250, E 251, E 252

syntetické antioxidanty – E 310, E 311, E 312 

umelé sladidlá – E 951, E 962, E 953

 

Pozor! Spôsobuje nafúknuté a boľavé bruško

V prvých štyroch mesiacoch života bábätka by sa dojčiaca žena mala vyhýbať potravinám, ktoré nafukujú. Neskôr, keď je dieťatko väčšie, ich mamička môže skúsiť postupne zaradiť do svojho jedálneho lístka. 

 

Ide najmä o čerstvé svetlé pečivo, strukoviny, cibuľu či kaleráb. Nafúknuté a bolestivé bruško ale môže malému pokladu spôsobiť tiež karfiol, kel, paradajky, pór alebo hrášok.

 

Nebuďte na seba príliš prísna

 

Občas máte deň, keď si dáte čokoládu, hamburger a kávu, ktorú si vypijete s kamarátkou? Nezúfajte, váš malý drobček bude v poriadku. Aj keď ste mamička, ste tiež stále len človek a občasné hrešenie potom vedie k dlhodobej spokojnosti bez pocitov frustrácie. A spokojná mamička, s ktorou je zábava, to je predsa sen každého dieťatka!

Nebuďte na sebe příliš přísná


Občas máte den, kdy si dáte čokoládu, hamburger a kávu, kterou si vypijete s kamarádkou? Nezoufejte, váš malý drobeček bude v pořádku. I když jste maminka, jste také pořád jen člověk a občasné hřešení pak vede k dlouhodobé spokojenosti bez pocitů frustrace. A spokojená maminka, se kterou je legrace, to je přece sen každého děťátka!

 

Prosím berte na vědomí, že informace poskytnuté v těchto článcích jsou všeobecné rady a neměly by být zaměňovány s radami lékaře. Pokud vy, vaše miminko nebo někdo z vaší rodiny trpíte závažnými nebo dlouhotrvajícími symptomy, nebo potřebujete konkrétní radu od odborníka, tak se prosím obraťte na odbornou lékařskou péči. Philips AVENT není zodpovědný za žádné škody způsobené nakládáním s informacemi poskytnutými na těchto webových stránkách.

Odporúčané produkty Philips Avent

You are about to visit a Philips global content page

You are about to visit the Philips USA website.

You are about to visit a Philips global content page

You are about to visit the Philips USA website.

Naša lokalita sa najlepšie zobrazuje v najnovšej verzii prehľadávača Microsoft Edge, Google Chrome alebo Firefox.