1
Fritovani-bez-oleje

Varenie bez tuku
chutne, jednoducho a zdravo

V dnešnej uponáhľanej dobe častokrát zabúdame na vlastné zdravie a výživu. A niet divu – v časopisoch, na internete, u doktora či dokonca u susedky počúvame neuveriteľné množstvo odporúčaní či zákazov, ktoré si však často protirečia. 

 

Snáď najkontroverznejšou témou je tuk. Raz ho máme na tanieri veľa alebo naopak málo, inokedy zase tak akurát, no jeme ten „zlý“. 

 

Pravidlo „všetko s mierou“ platí aj pre tuk. Lenže v prípade tuku je tá miera oveľa nižšia, než by sme si mohli myslieť.

Koľko tuku potrebuje ľudské telo?

Tuk je pre správne fungovanie ľudského organizmu nevyhnutný. Jeho najdôležitejšou vlastnosťou je schopnosť uchovávať energiu a zásobovať tak orgány a bunky po celý deň. V tuku sa navyše rozpúšťa hneď niekoľko životne dôležitých vitamínov (predovšetkým A, D, E a K). 

 

Pozor však na odporúčaný denný príjem tuku – pri redukčnej diéte a u detí v predškolskom veku by mal byť príjem okolo 50 g denne. Pre dospelých ľudí so zdravou váhou je možné ideálny príjem určiť rovnicou 1 g tuku na 1 kg váhy, t. j. pre ženu s váhou 60 kg je optimálny príjem tukov 60 g denne. 

Olivový olej

Pre predstavu, taká žemľa so syrom na raňajky obsahuje 13 g tuku, jogurt na desiatu ďalších 7 g. A to je len dopoludnie! 

 

Na mastný vyprážaný syr alebo chipsy by ste mali úplne zabudnúť – nehľadiac na to, koľko majú v sebe škodlivých a karcinogénnych látok, prijmete z nich hneď celých 80 g tukov. 

Čo sa deje s organizmom, keď je príjem tuku vyšší?

 

Tuk obsahuje viac kalórií na gram ako akákoľvek iná zložka potravy, preto sa najčastejšie spája s nadváhou a obezitou. Ale tým to, bohužiaľ, nekončí - nadbytočný tuk sa u mnohých ľudí ukladá v brušnej dutine. V takom prípade nemusíte na sebe vidieť ani faldík, napriek tomu tuk významne obmedzuje správnu funkciu orgánov.


Srdcové choroby, najmä infarkty, sú celosvetovo najčastejšou príčinou predčasného úmrtia a zdravotných problémov. Na Slovensku sú srdcové choroby príčinou úmrtí v 46 % prípadov. Druhá najčastejšia príčina - nádorové ochorenia, stojí za 24 % úmrtí. 


V prípade chorôb obehovej sústavy (na rozdiel napríklad od rakoviny, mozgových či dýchacích chorôb) možno celkom jednoznačne určiť hlavnú príčinu, a tou je práve prílišná konzumácia tuku, ktorý upcháva tepny a obmedzuje krvný obeh. 


Tuk je tak väčší zabijak ako napríklad fajčenie. A nezabúdajte, toto riziko sa týka všetkých, aj ľudí so zdravou váhou či dokonca podváhou. 

Nie je tuk ako tuk

 

Iste ste sa už stretli s označením „zdravý tuk“ – príkladom môže byť aktuálna módna vlna extra panenského olivového oleja. To je však veľmi zavádzajúce, pretože všetky tuky konzumované nad odporúčanou dennou dávkou sú škodlivé. Bavme sa teda radšej o viac a menej škodlivých tukoch. 

 

Tie vôbec najhoršie sú živočíšne tuky – teda najmä tie, ktoré nájdeme v tučnom mäse. Na dosiahnutie odporúčanej dennej dávky preto radšej voľte hydinové mäso alebo rastlinné tuky. Ideálne sú orechy a semienka, ale tuk má v sebe aj ovocie a zelenina. Napríklad avokádo je považované za veľmi tučné, obsahuje takmer dvakrát viac tuku ako bravčové mäso. 

Základom je vhodná príprava pokrmov

Dostatok tukov teda vaše telo prijme zo surovín. Ďalšia tepelná úprava pokrmov s použitím oleja či masla môže príjem tuku z inak zdravého jedla aj zdvojnásobiť.

 

Ako teda  pripraviť jedlo, ktoré je nielen vyvážené, ale aj chutné? Spôsobov je hneď niekoľko. 

 

Sotýrovanie je metóda, kedy na menšie kúsky nakrájanú zeleninu a mäso krátko a sprudka osmažíte na suchej panvici s nepriľnavým povrchom. Aby sa jedlo nelepilo na panvicu, môžete tuk nahradiť inou tekutinou – najlepšie vývarom, ale postačí aj voda. Použite iba pár čajových lyžičiek a keď sa tekutina vyparí, doplňte ďalšiu. Jedlo neustále miešajte.

HD9867_90

Varenie v pare je obľúbeným spôsobom prípravy jedál pre deti. Zelenina nestratí svoje vitamíny ako je to pri varení. Pri správnom dochutení si na svoje prídu aj dospelí gurmáni. 

 

Nemusíte sa vzdávať ani pokrmov, ktoré sa pripravujú fritovaním. Riešením je vyprážanie a fritovanie bez použitia oleja, na ktoré je určená teplovzdušná fritéza. V tomto prístroji môžete, samozrejme, pripravovať aj jedlá, ktoré bežne smažíte na panvici.

Zdravé fritovanie

Technologický pokrok sa týka aj zdravého stravovania. Vďaka teplovzdušnej fritéze si pripravíte svoj obľúbený pokrm takmer úplne bez oleja. Môžete v nej vyprážať, grilovať, piecť alebo restovať. V Airfryeri pripravíte hranolky, kuracie stehienka či pečenú zeleninu. S minimom tuku a za kratšiu dobu ako v rúre.

 

Teplovzdušná fritéza totiž maximálne využíva tuk obsiahnutý v samotných surovinách. Olej tak už nepotrebujete a váš odporúčaný denný príjem je oveľa jednoduchšie dosiahnuteľný. Za zmienku tiež stojí fakt, že prepálený olej je významným karcinogénom, a tak vám fritovanie bez oleja šetrí zdravie dvojakým spôsobom.

Horkovzdušná fritéza Philips AirFryer

Nie je potrebné sa obávať, že jedlo pripravené v teplovzdušnej fritéze príde o zlatistú kôrku a typickú chrumkavosť. Fritovanie v teplovzdušnej fritéze navyše nesprevádza nepríjemný zápach a pachuť ako v prípade fritovania v množstve často prepáleného oleja.

Multifunkčná teplovzdušná fritéza Philips Airfryer pre zdravé maškrtenie s minimom práce

 

Inteligentná teplovzdušná fritéza Philips Airfryer smaží, pečie, griluje a opeká bez pridaného tuku. Navyše zo surovín odstráni prebytočný tuk. Stlačením jediného tlačidla tak pripravíte zdravý a chutný pokrm pre celú rodinu. Aké ďalšie funkcie Airfryer prináša?

 

• Fritéza sama nastaví ideálnu teplotu aj čas prípravy, vy sa tak o nič ďalšie nemusíte starať a môžete sa venovať svojej rodine či koníčkom.

 

• Airfryer pripraví jedlo až 1,5-krát rýchlejšie ako klasická rúra a všetky odnímateľné časti sú umývateľné v umývačke. Navyše sa nemusíte obávať postriekania sporáka olejom. Čas strávený v kuchyni tak skrátite na minimum.

 

• Philips Airfryer bez problémov pripraví napríklad celé kura alebo 1,4 kg hranolčekov, takže si na svoje prídu aj väčšie rodiny.

 

• Chuť jedál pripravených vo Philips Airfryer je vždy vyladená k dokonalosti. Vďaka šikovným senzorom už nikdy nič nespálite, nemusíte sa obávať ani nepríjemnej pachuti prepáleného oleja. Jedlo bude krásne chrumkavé a vo vnútri šťavnaté.

 

• Vyprážanie bez oleja je budúcnosť a zdravé hranolky tak už nie sú iba snom všetkých jedákov. Vďaka fritovaciemu hrncu bez oleja môžete s čistým svedomím maškrtiť všetko – chutne, jednoducho a zdravo.

Prečítajte si viacČítať menej

Aké výhody Airfryer Smart Sensing XXL prináša?

nutri

Rýchla príprava zdravého jedla. Až 1,5x rýchlejší ako rúra.

nutri

Multifunkčné zariadenie, ktoré vypráža, pečie, griluje, zapeká a ohrieva.

nutri

Príprava jedla bez oleja.

nutri

Spotrebič si teplotu aj dĺžku varenia nastavuje a upravuje sám.

nutri

Jednotlivé časti možno umývať v umývačke.

nutri

XXL objem pre celú rodinu pripraví aj celé kurča alebo 1,4 kg hranolčekov.

Odporúčané produkty

You are about to visit a Philips global content page

You are about to visit the Philips USA website.

You are about to visit a Philips global content page

You are about to visit the Philips USA website.

Naša lokalita sa najlepšie zobrazuje v najnovšej verzii prehľadávača Microsoft Edge, Google Chrome alebo Firefox.